کد مطلب:314749 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:178

سقاخانه سعادت
این سقاخانه از زیباترین و مفصل ترین سقاخانه های دایر تهران است كه در خیابان فروزش [مهدی خانی] منشعب از میدان وحدت اسلامی، نبش كوچه سعادت، به شماره پلاك 229، واقع شده است. این سقاخانه در محل، به نام سقاخانه عزیزخان نیز شهرت داشته و بسیار مورد توجه مردم محله های دور و نزدیك است.

اخیرا این مكان توسط كارشناسان سازمان میراث فرهنگی كشور، مرمت و حفاظت شده است. اهالی، قدمت بنای اولیه این سقاخانه را بیش از 200 سال ذكر می كنند. از جمله تعداد بسیار تزیینات زیبا و قابل توجه این بنا، كه شامل كاشی كاری، آیینه كاری، تزیینات آجری زیبا، حجاری و غیره هستند، می توان به كتیبه ای سنگی، كه بر اساس اظهارات مردم تاریخ ساخت آن بسیار جدیدتر از قدمت خود سقاخانه است، اشاره كرد. از مرقومات حجاری شده در این كتیبه چنین بر می آید كه بانی این محل [یا بازسازی كننده آن] شخصی به نام حاج عباسعلی فرزند مرحوم عزیز محمد بوده كه ذیل آن تاریخ 1299 هجری قمری درج شده است. این سقاخانه در حال حاضر واجد آب بهداشتی و شمع خانه است و نذورات



[ صفحه 239]



فراوان آن حاكی از ارادت ویژه مردم به این مكان مقدس است. ضمنا باید اشاره كرد كه كاشی های به كار رفته در این سقاخانه از جمله نفیس ترین تزیینات كاشی سقاخانه های تهران به شمار می آیند.